Π Ρ Α Κ Τ Ι Κ Α Β Ο Υ
Λ Η Σ
Η’ ΠΕΡΙΟΔΟΣ
(ΠΡΟΕΔΡΕΥΟΜΕΝΗΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ)
Σ Υ Ν Ο Δ Ο Σ Α’
ΣΥΝΕΔΡΙΑΣΗ ΞΘ’
Πέμπτη 24 Φεβρουαρίου
1994
Αθήνα, σήμερα στις 24 Φεβρουαρίου 1994, ημέρα
Πέμπτη και ώρα 10.13’
συνήλθε στην Αίθουσα συνεδριάσεων του Βουλευτηρίου η Βουλή σε Ολομέλεια, για να
συνεδριάσει, υπό την Προεδρία του Α’ Αντιπροέδρου κ. ΠΑΝΑΓΙΩΤΗ Ν. ΚΡΗΤΙΚΟΥ.
...
(ΜΕΤΑ ΤΗ ΔΙΑΚΟΠΗ)
ΠΡΟΕΔΡΟΣ (Απόστολος
Κακλαμάνης): Κύριοι συνάδελφοι, επαναλαμβάνεται η διακοπείσα συνεδρίαση.
Εισερχόμεθα στην ημερήσια
διάταξη
ΤΗΣ ΝΟΜΟΘΕΤΙΚΗΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ
Μόνη συζήτηση επί της αρχής,
των άρθρων και του συνόλου της πρότασης νόμου: "Η 19η Μαΐου αναγνωρίζεται
σαν ημέρα μνήμης της γενοκτονίας των Ποντίων" αρμοδιότητας Υπουργείου
Εσωτερικών.
Πριν προχωρήσουμε στη
συζήτηση της πρότασης νόμου, έχω την τιμή να εκθέσω στο Σώμα τα εξής: Από τη
συζήτηση που θα ακολουθήσει είμαι βέβαιος ότι θα διαπιστωθεί ότι η καθιέρωση
της 19ης Μαΐου ως ημέρας ιστορικής μνήμης της γενοκτονίας των Ελλήνων του
Πόντου, θα αποτελέσει μία ελάχιστη, οφειλόμενη προ πολλού, ηθική συμπαράσταση
της Ελληνικής Βουλής στο Ολοκαύτωμα του Ποντιακού Ελληνισμού από το 1916 έως το
1923.
Διερμηνεύοντας τα αισθήματα
όλων των Πτερύγων της Βουλής, πιστεύω ότι ιστορικοί, ηθικοί και εθνικοί λόγοι
επιβάλλουν να γνωρίσει και αναγνωρίσει η Διεθνής Κοινότητα τους υπεύθυνους του
φρικιαστικού αδικήματος των διωγμών και της συστηματικής γενοκτονίας των
Ελλήνων του Πόντου.
Στην αποκατάσταση αυτής της
ιστορικής μνήμης και αλήθειας μπορεί να συμβάλει θετικά και ουσιαστικά η
Ελληνική Βουλή με την έκδοση ενός τόμου που θα περιλαμβάνει έγγραφα που
απέστειλαν ξένοι πρεσβευτές ή πρόξενοι από την Κωνσταντινούπολη, τη Σμύρνη, την
Τραπεζούντα, την Άγκυρα προς τις κυβερνήσεις τους και αναφέρονται στα γεγονότα
της γενοκτονίας των Ποντίων κατά τα έτη 1916-1923. Τα επιλεγμένα
αντιπροσωπευτικά έγγραφα από τα κρατικά αρχεία ξένων χωρών θα δημοσιευθούν στο
πρωτότυπό τους και σε ελληνική μετάφραση. Η έκδοση θα περιλαμβάνει και το υπό
ψήφιση κείμενο του νόμου της Ελληνικής Βουλής για καθιέρωση της 19ης Μαΐου ως
ημέρα μνήμης της γενοκτονίας. Ο τόμος αυτός θα αποσταλεί στα Εθνικά Κοινοβούλια
άλλων χωρών, σε πανεπιστημιακά ιδρύματα και άλλους φορείς για αποκατάσταση της
ιστορικής αλήθειας και στιγματισμό των υπευθύνων της γενοκτονίας. Το υλικό των
εγγράφων έχει συλλεγεί ήδη από το Κέντρο Ποντιακών Μελετών με την ιδιαίτερη
επιμονή και εργασία εκλεκτών συνεργατών.
Σε συνεργασία με το Κέντρο
Ποντιακών Μελετών, προτείνω να ανατεθεί η συγγραφή και επιμέλεια της έκδοσης
αυτού του τόμου σε εκείνους που έχουν επιμεληθεί τη συγκέντρωση του υλικού με
δαπάνες της Βουλής, ως ελάχιστη συνεισφορά της Ελληνικής Βουλής στο εθνικό αυτό
θέμα.
Ερωτάται η Βουλή αν εγκρίνει
την έκδοση αυτού του τόμου;
(Χειροκροτήματα από όλες τις
Πτέρυγες)
ΟΛΟΙ ΟΙ ΒΟΥΛΕΥΤΕΣ: Μάλιστα,
μάλιστα.